Misverstanden tussen werknemer en werkgever bij werkdruk
Individueel of collectief oplossen? 1 op de 3 werknemers geeft aan last te hebben van werkdruk. Het besef bij organisaties dat zij iets moeten doen aan de werkdruk is groter geworden, ook vanuit kosten oogpunt. De jaarlijkse verzuimkosten gerelateerd aan burn-out worden begroot op 1,8 miljard euro! Echter… de aanpak van werkdruk en stress is vaak op het individu gericht en niet op de organisatie; de médewerker moet leren omgaan met werkdruk. Begrijp me niet verkeerd: dit is zeker van belang. Een medewerker zal moeten leren grenzen te herkennen en respecteren van zichzelf, want er over heen gaan, geeft uiteindelijk klachten. Het is echter een misverstand dat de werkdruk zich volledig zou oplossen als de werknemer het beter leert hanteren; werkdruk zit namelijk niet alleen tussen de oren van de medewerker maar is ook geworteld in de organisatie; de werkprocessen, de cultuur, etc. Werkdruk vraagt om reflectieve vragen van de organisatie aan zichzelf. Wat doen wij waardoor de werkdruk zo hoog is? Door welk mechanisme vallen er zoveel mensen om? Hoe maken we onze organisatie preventieproof? Welke werkprocessen of omgangsvormen kunnen beter? Wat gaat er mis? In de training Energiek en Bevlogen aan het werk helpen we organisaties naar werkdruk te kijken vanuit een afdelingsperspectief. Anita Borghouts en ik leren leidinggevenden ongezonde stresssignalen bij medewerkers herkennen, hoe zij op verschillende niveaus de regie kunnen pakken en hoe ze de afdeling preventieproof kunnen maken. Zij ervaren bijvoorbeeld welk effect het gesprek heeft, dat zij met hun medewerkers over werkdruk voeren. De hoeveelheid eye-openers en misverstanden die zij daarbij tegenkomen, geeft aan dat er nog veel misgaat. Wat gaat er mis?
Omdat de leidinggevende dus jouw werkdruk niet goed kan inschatten, zal je daar zelf helder over moeten communiceren. Niet door te zeggen: “Het is me allemaal te veel” (dit kan overigens wel, maar als je dit zegt, zit je waarschijnlijk tegen overspannenheid aan), maar bijvoorbeeld door aan te geven: “Als je deze opdracht aan mij geeft, zal ik iets anders moeten laten vallen” (consequentie aangeven) of “het gaat me vandaag niet lukken, maar wel overmorgen” (alternatief aanbieden). Preventie en vitaliteit bevorderen Wat ook werkt is om naar de afdeling te kijken welke aspecten preventie en vitaliteit bevorderen en welke aspecten werkdruk of stress opleveren. Alleen al hiermee valt veel aan motivatie, productiviteit, creativiteit en goed werkgeverschap te winnen. Kijk eens samen met je afdeling naar de onderdelen die vitaliteit en preventie bevorderen en welke het tegenwerken. Het kan zomaar een hoop werkplezier op de afdeling schelen. Zou fijn zijn! Groetjes, Anita Roelands
Klik hier om dit artikel op LinkedIn of Facebook te delen
|